onsdag 5 mars 2014

Träningstokig och gravid testar sockerfri mars....

Innan jag blev gravid tänkte jag att det var än mer viktigt att äta hälsosamt när man är gravid, eftersom man faktiskt har någon annan att tänka på då också. Men när jag väl blev gravid och till en början kände att aptiten var lite förändrad, då jag inte längre gillade det jag brukar, kom lite andra vanor in. Jag kände att jag inte behövde vara lika nyttig som annars och mer kolhydrater och socker slank ner. Inte för att jag kände att jag hade något extra sug efter just sötsaker, utan mer för att jag tyckte det var okej, då jag ändå inte kan få några rutor på magen... 
Men nu när jag känner att jag är mer i fas med mig själv och mina hormoner igen, känns det ganska onödigt att stoppa i sig det "lilla extra". Till en början är det väldigt lite extra kalorier kroppen behöver och då är det kanske inte heller i form av godsaker. 80 kcal om dagen vid första trimestern, vilket motsvarar en frukt ungefär, 285 under den andra vilket kan innebära ett extra mellanmål och sista tre månaderna 475 kcal.  Det finns inget positivt med att gå upp för mycket i vikt under en graviditet. Vissa behöver givetvis gå upp mer än andra. Det beror lite på utgångsläget. Men ju större man är innan, desto mindre bör man gå upp i vikt. Övervikt kan exempelvis ge fler komplikationer vid en förlossning och ökad risk för övervikt och fetma hos barnet i framtiden.

Jag känner mig kanske inte direkt orolig för att bli alltför stor. Men Efter att ha känt att jag slarvat lite mer än vanligt med kosten och unnat mig lite för mycket bestämde jag mig faktiskt för att ta en sockerfri månad. Jag har inget speciellt sug efter socker, så det ska inte vara något problem, om det inte dyker upp. Blir framförallt sötsakerna jag tänker hålla mig borta från. Blir inte "Hard Core" utan socker, även om jag alltid tänker på vad jag stoppar i mig.

Tyckte även morgonens affirmationskort var väldigt passande utifrån vad jag bestämt. Finns det någon gång man ska ta hand om sin kropp så är det ju när man är gravid. Att bli en soffpotatis och käka godis ock kakor varje dag är fortfarande inte bra för kroppen... Tycker detta affirmationskort är SÅÅÅ bra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar