söndag 30 mars 2014

Träningstokig och gravid på SPA - v.23

Vilken fantastisk helg det blev. Precis som jag hoppades fick vi möta våren i Sunne på Selma Spa. I fredags vid 15.30 kom vi fram till Selma. Först blev det lite relax med bubbelpool och bastu. Kom dock under tiden på att jag inte visste om det var okej att bubbla och basta. Tog senare reda på att bada bastu inte var något problem, men att bubbelpool inte rekommenderades pga infektionsrisken. Är mycket att tänka på när min är gravid, ingenting är längre självklart...

Efter relaxandet var det dags för min behandling, "I väntans tider", en behandling anpassade för gravida. Första var det skrubb, sedan inpackning, följt av ansiktsbehandling, hårbottenmassage och slutligen massage för hela kroppen (inte så mycket rygg förstås då det inte är så bekvämt att ligga på mage). Det var första gången jag tog en 80 minuters behandling och det kommer jag att göra igen, för jag kände mig mycket lugnare av det och kunde verkligen slappna av. Alla gravida borde verkligen unna sig den här typen av lyx för kropp och själ. Det är verkligen vad den behöver.

Dag två startade med frukost och sedan en promenad ut i solen. Vi tog elljusspåret, 5 km, vilket var en liten utmaning med alla backar. Vid lunchtid åkte vi in en sväng till den lilla "stadskärnan" och strosade runt innan vi hittade ett trevligt ställe att äta lunch på. På eftermiddagen körde vi pass på utegymmet, vilket jag var väldigt nöjd med. Dels hade de gjort en stor träplanka som jag var på och körde lite funktionella övningar med boll och steplåda. Sedan körde jag tre varv på utegymmet. Det fanns ganska många övningar och de jag körde var dips, bröstpress, knäböj, axelpress, latsdrag och marklyft. Kändes helt fantastiskt att kunna köra ute, i linne. Efter passet drack jag en välförtjänt färskpressad juice bestående av apelsin, morot och ingefära. En riktigt superjuice :)

Eftersom både jag och Jonas kände oss lite småförkylda blev det inga fler träningspass denna helg. Jag gick inte på en enda klass, vilket är olikt mig, men jag kände inte alls för det. Istället tog vi det lugnt, njöt av värmen och avslutade söndagen med ännu en promenad i terrängens tecken. Verkar vara mycket upp och ner på stigarna runt Selma, inget man gärna promenerar med barnvagn som Jonas sa, men en härlig naturupplevelse :) Nöjda och belåtna lämnade vi Selma Spa för denna gång, men ser fram emot att komma dit igen. Just nu håller de på att renovera lite, bl a är badtunnor utomhus på gång.

I övrigt har jag mått bra under veckan, har en liten förkylning som envisas med mig, inget halsont, men en näsa som rinner och är täppt. Har dock kunnat träna helt okej, yoga, bodybalance, bodypump och ett eget styrkepass. Har nu gått upp ett kilo till, totalt 6 nu, och magen växer. Känns surrealistiskt att det faktiskt ligger någon däri, men det verkar vara en livlig liten krabat i alla fall som mer och mer talar om att den är där. Inga nya kläder har ännu behövts införskaffats, men misstänker att det snart är dags för det. Var hos barnmorskan i veckan, som konstaterade att allt var bra, men att jag behövde äta järntillskott nu. Har dock inte känt mig trött eller så, men provar och ser vad magen säger om dem... Än så länge känns det inte så jobbigt att vara gravid, men längtar till att få träffa den lille därinne :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar