onsdag 11 februari 2015

Listor - bli en "doer"

Jag älskar listor. De skrivs kontinuerligt, speciellt när det finns mycket att göra och mycket att hålla reda på. Igår såg jag som vanligt på nyhetsmorgon och då var min favorit Henrik Fexius på besök. Han pratade om hur man blir en doer. Jag tycker själv jag är ganska effektiv och gör mycket bra saker varje dag. Men ibland kommer de där dagarna då det inte känns som om man inte gjort något all. Jag gillar inte de dagarna alls. Men tipset från Henrik var att se till att göra en sak på listan i all fall och om inte det, göra listan. Då har man fått något gjort.

Varför ska man skriva listor?
- Jo, dels för att kunna bryta ner det vi har att göra i mindre delar, så att det inte känns så stort och bara blir uppskjutet. Bryter vi ner saker är det lättare att se vad som egentligen behöver göras och ta ett steg i taget. Dessutom skapar vi motivation när vi får kryssa för mycket av de sakerna som står på listan. Och facebookar eller instagramar vi det vi gjort och visar upp det skapas ytterligare motivation att bli en doer. Så det där med Facebook och instagram kanske inte är så tokigt i alla fall... Jag tog själv tillfället i akt efter att ha sett reportaget att ta tag i min lista, där samma saker stått utan att bli avprickade alltför länge. Och hur skönt var det inte att få det gjort. Tydligen får vi en extra dopaminkick när vi gör saker, så inte konstigt att jag mår bra av att få saker gjort. Dessutom kan man släppa det som hängt över en, vilket minskar på stressen. Nyfiken att se klippet. Se reportaget här: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3061652

Självklart vill jag ta detta vidare. Hur kan vi bli "doers" med hjälp av listor i form av träning. det borde gå att skapa samma känsla där. Min första, spontana idé är att skriva ner en lista på specifika träningspass eller tid att träna för en hel månad. Kan se ut så här:

1. Bodybalance 60
2. Bodypump 45
3. Valfri träning 45 min
4. Yoga 60
5. spinning 30
6. Bodypump 60
7. Löpning 30
osv.

För dig som gärna skjuter upp träningen, inte alltid tycker det är så kul och prioriterar annat. Kanske kan detta ge dig  en morot. Du får en enkel plan och ett kvitto på vad du har gjort under månaden. Något som kan förgylla kylskåpet? Du får ett fokus. Kanske har du en annan idé på en typ av lista som hjälper dig att öka träningsmotivation. Dela gärna med dig på bloggen i så fall. Tillsammans är vi starka. Detta kort tog jag igår och det är ett av mina absoluta favoritkort: 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar