fredag 13 februari 2015

Supercoachen - del 1

Jag har en väldig tur att ha världens bästa coach till syster. Vanligen består våra träffar av mycket samtal kring livets alla frågor. Vi vänder ut och in på det mesta och kommer till många bra idéer och lösningar på saker och ting. Jag har nu valt att anlita min syster för ett uppdrag/utmaning. Utmaningen handlar om att vända negativa tankemönster som jag ibland fastnar i. Min syster är en sann förebild till att vända det negativa till lärorika läxor istället. Hon gör det med måttot, Allting som händer har något att säga oss. 

Vad är då en Coach? 
- De flesta av oss vet vad en psykolog är, en person vi ofta använder oss av när vi mår dåligt/har problem. När vi istället känner att vi vill komma framåt i livet och med oss själva, då kan en Coach vara rätt person att anlita. Faktum är att det börjar bli allt vanligare med coacher. Mia Törnblom är till exempel en Coach. Hos psykologen pratar man vanligen om sina problem, försöker förstå dem och lösa dem. Till psykolog går många för att de mår dåligt, men också för att de vill ha en förändring i sitt liv. Just det sistnämnda är likheten mellan psykolog och Coach annars skiljer de sig en aning åt i uppgift/fokus som jag ser det. Nedan är min systers beskrivning på hur en SuperCoach jobbar.

 En coach är en person som ser sina klienter utifrån deras högsta potential, även när de själva har svårt att se det. 🌟 En coach erbjuder sina klienter nya tankeperspektiv med fokus på möjligheterna, så att klienten själv kan skapa ett liv som känns lika bra som det ser ut. Coachens roll är att hålla klientens visioner för framtiden och locka sina klienter att våga drömma större och leva lyckliga i alla sina dagar!

Min första uppgift var att ta reda på vad mina drömmar om livet är. Läxan gjordes på träningen, eftersom syster vet att jag är som mest kreativ då och har positivt flow. Redan på vägen dit landade jag i svaret. Och det handlade inte om några konkreta drömmar utan mer hur jag vill vara och hur jag vill må. Till mångt och mycket är jag väldigt nöjd och tillfreds med mitt liv i det stora hela. Men det finns vissa tankar om mig själv som jag vill vända på för att nå min högsta potential. 

Det konstiga när man riktar om sitt fokus är hur snabbt allting vänder. Efter första uppgiften föll flera bitar på plats som varit lite orosmoln för mig. Sen gäller såklart att kunna hålla kvar samma positiva fokus och det är väl där den stora utmaningen ligger. Hur håller man kvar gnistan, trots tvivel och hinder på vägen. Hur kan jag tänka när dessa tankar kommer över mig?

Ser fram emot nästa läxa från Supercoachen. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar