fredag 28 december 2012

Löpinspiration - 5:e och 6: e dagen på Training Camp Thailand

Dag fem började bra med lite härlig morgonyoga. Jag hade också fått med mig Jonas. Dessvärre hände det något i Jonas rygg efter passet, när han duschade och han fick jätteont. Så dagen började inte så bra för hans del. Själv gick jag och tog mig en oljemassage efter frukost. Mycket skönt. Det kommer att bli en hel del massager de här två veckorna. Sedan var det Lunchbuffe. Klockan tre väntade ett danspass med Tobias. På schemat stod pose doble . Riktigt skoj.

På kvällen var det dags att bege sig till Hua Hin för lite shopping. Tiden var knapp, så vi han inte se så jättemycket tyvärr. Det blev inte så mycket shopping heller. Men vi åkte dock Tuck Tuck, vilket nästan är ett måste då man är i Thailand. Och det var kul att ha varit i Hua Hin en sväng. Det var lite mer rörelse där, än vad vi har här ute i ödemarken. Jag föredrar dock lugnet här.

Dag sex blev det faktiskt lite sovmorgon och inget morgonpass. Efter frukost fick Jonas hjälp av en sjukgymnast här, så hans rygg blev bättre. Jag hade ännu en härlig massage på förmiddagen. Men sedan handlade det mesta under dagen om att förbereda sig inför dagens långpass, sötvattenträsket. Jag bestämde mig för att ta mellanrundan på 12 km. Den längsta var 16 och den kortaste 8. Vi skulle köra i ett lugnt tempo, 6.30/km. Och det gick riktigt bra. Jag som alltid strävat efter att jag måste springa snabbare hela tiden, har fått ett helt nytt sätt att se på löpning. Eller snarare har jag återgått till det sätt som jag tycker är skönast att springa på. Det känns väldigt bra. Dessutom har jag fått personliga tekniktips av ett riktigt löpproffs (Simon) som jag också tror kommer att förbättra min löpning. Så löpdelen har varit väldigt givande för mig, vilket jag inte riktigt hade kunnat gissa innan resan.

Sist på dagen var det föreläsning med Anna som är sjukgymnast och har ryggar som specialité. Hon pratade om vikten av  att vi rör på våra kroppar på många olika sätt och om hur vi inte är skapade att sitta still under en hel arbetsdag. Det är ett viktigt perspektiv att börja prata kring, speciellt på arbetsplatser, eftersom många idag har arbeten där de sitter still hela dagarna. Och tyvärr går det inte att kompensera en stillasittande dag med ett träningspass på kvällen. Vi behöver få in rörelse i vår vardag och inte skjuta upp pausar när vi arbetar, då vi kan ställa oss upp och röra på oss. Så även om du har mycket att göra på jobbet och vill hinna klart, kom då ihåg att din kropp är det som bär upp ditt liv och den är viktig att vårda, varje dag. Så även om jag kände igen mycket av det hon pratade om, så är det alltid viktig att påminna sig om vikten av att ta hand om sin kropp för att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar