söndag 16 december 2012

Självförtroende - betyg och träning!


Självförtroende i skolan
I fredags skrev jag om hur viktigt självförtroende varit för min skidåkning och vad det gjort för skillnad med min åkning. Och jag tänkte spinna vidare på det där med självförtroende. För under helgen har jag läst 2 insändare om de nya betygen, som nu sätts för första gången. Många är besvikna över det orättvisa systemet, där man måste ha uppnått allt på kravnivå C och A för att få de betygen. Det går alltså inte längre att vara starkare på ett område och lite svagare på ett annat. Du måste hålla samma goda nivå hela tiden.Och du får inte misslyckas. Vad gör det med elevers självförtroende?

Om jag ser till mig själv har jag växt när det gått bra för mig i skolan och då velat bli bättre och det har även gjort mig mer intresserad av ett ämne. Men då de gått sämre har det blivit motsatt effekt. Och är det inte så med allt här i livet. Positiv feedback är det som stärker oss och får oss att växa. Det ger också lust och viljan att bli ännu bättre. När vi har medvind och det går bra för oss, då flyter det mesta på. Men hamnar vi i mycket motgångar och ständigt får höra att vi inte är bra, då blir det svårare för oss att kunna bli bra och våra vilja och lust minskar. Så därför kan jag fråga mig om detta är rätt sätt att få skolan att bli bättre. När större och större del av ungdomarna mår sämre, framförallt flickor, stramas tyglarna åt hårdare och kraven ökar. Jag undrar om det är rätt väg att gå? Kanske borde det vara viktigare att arbeta med ungdomars självkänsla och självbild, snarare än att bedöma deras prestationer hela tiden. För vad säger ett positivt ord om pappret sen säger motsatsen?

Självförtroende och träning
Som träningsinstruktör är det också otroligt viktigt att ge deltagarna känslan av att de är bra och över att de gör ett bra jobb. Och när vi tar emot nya medlemmar är det otroligt viktigt att de som tas emot, får mycket positiv feedback och känner att de är en del av träningsstället. De behöver få ett självförtroende i att se sig själv som en person som tränar. För det finns så många som jag hör säga att de inte är en person som tränar. Men med tanke på alla positiva effekter som träning ger, vill jag påstå att alla människor skulle må bättre om de tränade. Men i början måste vi som instruktörer och andra hjälpa dem som är nya på det här, att se sig själv som en tränande person. Jag vet många som har börjat träna och som då också börjar lysa. För det är också så att träning ger självförtroende. Men på vägen till att bli en tränande person är det viktigt vilka personer man möter på vägen. Det är där idrottsläraren och instruktören är viktiga, men även människor runt omkring oss. Det är vi som kan påverka. Mer än vad vi kanske är medvetna om. För genom att fokusera på det positiva och förstärka det positiva, stärker det den som ska komma igång att träna. Tyvärr finns det också personer därute som släcker personers inställning till att träna och delta i olika aktiviteter. Jag har själv träffat flera och det påverkar en, på många sätt. Så se till att du inte är en av dem och  hjälp istället andra runt omkring dig att lysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar