fredag 14 december 2012

Vinterns första skidtur

För några år sedan blev jag rekommenderad att köpa längdskidor i min idrottslärarutbildningen. Det är jag glad över idag. Men det dröjde innan jag lärde mig uppskatta skidåkning. För tyvärr blev jag lite avskräckt av en viss lärare, som fick mig att avsky längdåkning och tycka det var jobbigast i hela världen. Men förra vintern när jag tog mig runt Kristinaloppet, 3 mil, då kände jag att jag övervunnit något. Någonting hade vänt.

Idag, när jag nu är inne på 3:e året som längdskidåkare kändes första åkturen riktigt bra. Jag flög ner för backarna och var inte rädd längre. Sakta men säkert har jag byggt upp mitt självförtroende som längdskidåkare. Och självförtroende är A och O när man tränar på något och vill bli bättre. Utan självförtroende är det nästintill omöjligt att lära sig någonting bra.

Fortfarande finns det mycket att jobba på med min skidåkning. Men jag är en bra bit på väg. Och jag vill verkligen rekommendera er som inte har längdskidor att införskaffa det. Du kan ha dem många många år framåt, så det är en bra och prisvärd investering. För det är en fantastisk känsla att vara ute och åka i ett snölandskap som vi nu har. Det har många positiva effekter för hälsan, många mer än bara motionen. Att få göra det tillsammans med någon man tycker om gör det hela ännu bättre. Lite kul att blicka tillbaka och se att en av de första aktiviteter jag och Jonas gjorde när vi dejtade var att åka till Örebro och köpa skidor till Jonas :)

Så, ta vara på årstiden vintern och uppskatta det som vi inte upplever under de andra årstiderna. För även om mörkret och kylan ibland kan göra oss trötta, så finns det så mycket värme och energi att få på andra sätt. Det gäller bara att vi blir medvetna om vad och uppskattar det till fullo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar