onsdag 3 oktober 2012

Är det en vanlig dag?

-Nää, det är ingen vanlig dag idag. Det är Jonas födelsedag och för två år sedan hade vi vår första date. Ja, kan ni tänka er. Det var på Jonas födelsedag. Jag visste inte om det förens han sa det. Han kom hem till mig i min nya lägenhet. Jag hade flyttat in dagen innan så jag hade fått jobba hårt för att få det skapligt inför daten. Och helt hemskt kan det ju inte har varit eftersom vi nu två år sedan bor tillsammans :) Men Jonas födelsedag kommer alltid att vara speciell i dubbel bemärkelse.

Så här på bemärkelsedagen är det viktigt att uppvakta. Alla människor behöver bli sedda och bekräftade. Jag älskar att köpa presenter. Men visst kan det vara ytligt med saker ibland. Fast jag tycker att det är viktigt att ibland få ge. Vi behöver visa varandra kärlek och uppskattning på olika sätt för att bli sedda, både med ord, beröring och gester. Så sluta aldrig köpa presenter och fira födelsedagar. Ta tillfället i akt att visa uppskattning och kärlek. Det är viktigt att anstränga sig i en relation. Så ni som säger att ni inte vill ha någon present och att det inte är viktigt. Jag tror inte på er. Det är viktigt!

Och när jag pratar om hälsa så har vi också det här med kärlek. För kärlek kan vara så fantastiskt och det är så underbart att få vara kär och lycklig tillsammans med någon. Någon som alltid finns där, både när man mår bra men även när man mår dåligt. Någon som tycker om en fast man gör misstag, någon att glädjas med när det går bra. Kärlek kan få en att må väldigt bra. Ibland så bra att man glömmer bort de andra delarna som också är viktiga i livet. Under en nyförälskelse kan de vara svåra att se och man prioriterar annat. Och visst kan man göra det. Men det är ju också så att livet kommer ikapp oss. Så därför är det viktigt att inte springa ifrån det alltför mycket.

Samtidigt som kärlek är härligt kan också obesvarad kärlek vara fruktansvärt jobbigt och även sökandet efter kärleken. Själv fick jag söka länge och jag både gillade och ogillade singellivet. Att bara rå sig själv och inte behöva anpassa sig lika mycket är enklare. Men det är någonting speciellt att alltid ha någon vid sin sida. Det ger ett lugn som jag i alla fall hade svårt att känna tidigare. Sedan är det förstås inte alltid en dans på rosor i ett förhållande heller. Men nyanserna i ett förhållande är också viktiga och de gör att man växer både som människa och som förhållande.


Blommogram från mamma, Micke och Elvis.
Massagebänk från mig :)
Blommogram från storstrumpa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar