tisdag 9 oktober 2012

Lär känna din kropp!!!


Ett sätt att lära känna sin kropp är med hjälp av träning och rörelse med sin kropp. Alla olika träningsformer och aktiviteter har sin utmaning för kroppen.

På måndagar brukar jag och Jonas klättra och det är helt otroligt vad lätt det ser ut för de rutinerade klättrarna. Sån kroppskontroll de måste ha. Nu har jag också försökt mig på bouldering, då man klättrar en kortare led utan sele. Jag har inte gjort så många försök, men vilken träningsvärk det gett. Och för oss som tränar mycket är ofta träningsvärk något ganska sällsynt. Men det är alltid härligt att få känna den och få bekräftelse på att nya delar av kroppen fått aktiveras.

Mina fredagar har den senaste tiden bestått av spinning 60 mix med activio. Det är ett skönt pass att avsluta fredagen med och påbörja helgen. Med activiosystermet ser man hela tiden vad man har för puls. När man jobbar på det här sättet får man en helt ny medvetenhet kring sin ansträningningsnivå och även på hur kroppen fungerar. Det är ett utmärkt sätt att lära känna sin kropp på. Det har också fått mig att kunna ta ut mig lite extra, men också tllåta min kropp att återhämta sig ättre. Idag var jag på actiovio distans där man ska försöka hålla sig mellan 70- 80 % av sitt max. Alltså träna på en nivå som inte är alltför jobbig. Ibland kan dessa distanspass kännas lite sega. Det är en utmaning att hålla passet vid liv. Detta är Joanna oerhört duktig på. Varje gång lär jag mig någonting nytt på hennes klasser. Vi arbetade väldigt medvetet med våran puls kopplat till förändringar vi gör. Det är ett spännande sätt att följa sin kropp på.

Dagen avslutades idag  med bodybalance. Detta är ett pass om något, där vi verkligen får lära känna våran kropp, både med den yttre men också med den inre delen. Även på yoga upptäcker vi mycket med vår kropp. När vi börjar med dessa träningsformer kanske inte upplevelsen av vår kropp är den allra bästa. Många kan i början se sin kropp som begränsande. Men då är det viktigt att lyssna. För då är det just vad vi behöver. Och utvecklingen i dessa träningsformer sker snabbt om man tränar regelbundet. Vi ser tidigt resultat. Det gäller bara att våga utmana sina rädslor och svagheter för att vända dem.

Ibland kan det kanske kännas som om det är så lätt för mig att prata om hur underbar all träning är. Men det finns träningsformer där jag inte käner mig bekväm och inte fullt har kontroll på min kropp. Ett pass där jag inte känner mig bekväm, det är zumba. Zumba är annars en träningsform som många fallit för. Men jag brukar ge mig in på ett zumbapass när jag känner att jag behöver släppa kontrollen, få känna mig som en clown och skratta lite åt mig själv. Utmaningar kan fylla olika funktioner beroende på vad det är. Och ett kontrollfreak som mig skulle nog behöva släppa kontrollen många fler gånger än vad som sker...

Mitt råd till er som läser är att lära känna din kropp på olika sätt. Med träning och rörelse gör du det på ett sätt. Våga variera dig och gå utanför dina trygghetszoner. Det är då du upptäcker nya styrkor och svagheter. Det är då du verkligen lär känna dig själv och din kropp. Men kom också ihåg. Inget är konstant. Vi är föränderliga, så även våra kroppar och vår fysik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar