söndag 28 oktober 2012

Träna utanför ramarna!!!


Den här veckan har jag provat två saker jag vanligtvis inte tränar. I torsdags var det afro och i fredags sh´bam. Det är alltid spännande att se hur kroppen tar emot en annan typ av träning, än den jag normalt tränar. Jag upptäcker alltid någonting nytt och lär känna mig själv och min kropp lite mer. Precis som jag skrev att våga gå utanför ramarna med andra saker i livet, är det också viktigt inom träning. Varierad träning är den absolut bästa. Så försök att inte fastna. Ha som mål att varje månad prova någonting du vanligen inte tränar. Och vem vet, kanske hittar du någonting nytt hos dig själv, kanske upptäcker du någonting din kropp verkligen behöver. Kanske fastnar du i en ny träningsform. Våga för att vinna.

Några av er som läser kanske har sagt till er själva, träning är inget för mig, jag har aldrig tränat, jag är inte en träningsperson. Men varför har det blivit så? Varför ser du dig själv som en person som inte tränar?
I skolan har vi idrottsundervisning för att belysa vikten av fysisk aktivitet. Det är otroligt viktigt att röra på sig för att må bra. Ett av de främsta målen med idrottsundervisningen är att väcka en lust för träning som man kan bibehålla under livet. Uppenbarligen misslyckas vi till en stor del med vårat uppdrag tyvärr. Men det är aldrig försent att börja träna. Det är bara att bestämma sig. Träning är en färskvara precis som kroppen. Det behövs hela tiden underhållas.  Det första du behöver göra är att ändra inställning. Välj att se dig själv som en person som kan träna. En frisk och sund person som tar hand om sin kropp. Det handlar om att göra en förändring hos dig själv och se dig själv utanför de ramar vi lätt sätter upp runt oss.

Igår hade jag en härlig bodypumpklass och när passet var slut skickade jag med deltagarna en uppgift. Att bara komma ihåg och tänka på det positiva de känt under klassen. Och det är mitt tips till er som precis har eller ska dra igång er träningskarriär. Titta på de positiva framstegen som sker. Och kom ihåg:
- Du och din kropp är fantastisk på alla sätt och vis. Men vårda kroppen väl. Den är bärare av någonting väldigt värdefullt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar