lördag 13 oktober 2012

Lys upp din dag!

Så här på hösten kan det ibland kännas lite grått och trist. Även om jag älskar hösten med alla fina färger på träden och den friska luften som biter i kinderna, kan inte jag ignorera att mörkret gör sig påmind. Hösten kan lätt bli en lång transportsträcka mot  julen och vintern. I december då kommer alla ljusstakar fram, vi byter kanske gardiner, pyntar inför julen med mera. Men vad kan vi göra för att lyfta upp hösten som årstid?

Igår när vi var och handlade såg jag en jättefin höstkrans att hänga på dörren. Vi brukar ha en krans till julen på dörren, men aldrig annars. Men just då slog det mig att vi ska ha en fin höstkrans att se varje gång vi kommer hem. En krans med en massa fina höstfärger. Det kommer att påminna mig om att lysa upp när jag kommer hem.

En annan sak man kan göra när det gråa gör sig påmind är att motverka det. Det gör vi genom att sätta på oss något färgglatt. Jag erkänner, jag är själv en beundrare av svart. Men häromdagen hade jag en färgglad tröja på mig på jobbet och det som hände var att min chef direkt kommenterade hur fint det var med färg en sån grå dag. I måndags kom en kollega med ett par snygga röda skor som också lyste upp tillvaron. Ibland behöver vi bli påminda om sådana enkla saker som kan lysa upp dagen. Så prova att klä dig i färg, speciellt de grå, trista dagarna. Och upp-muntra även andra som lyser upp dagen med färger.

Alla årstider har sin charm och variation är hälsosamt för oss. Samma lika är tryggt, men blir i längden tråkigt och platt. Ibland kanske vi inte uppskattar våra årstider tillräckligt. Jag tror vi kan bli bättre på att ta vara på våra årstider och utnyttja dess möjligheter. För alla årstider har sin potential. Så skapa olika traditioner för  varje årstid och se dess möjligheter, istället för dess begränsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar