onsdag 24 oktober 2012

Har vi blivit lurade?


Vad har hänt? Titta noga på bilden. På 30 år har detta blivit den nya evolutionen. Hur är det möjligt? Varför har det blivit så? Hur kan vi ändra den?

Redan 1917 rekommenderades diabetiker att undvika bröd, pasta, potatis och ris. Mat som höjer blodsockret. Under vår tid har diabetiker rekommenderats att äta dessa saker istället. Vad har hänt på vägen? Vart har det blivit fel?

De senaste åren har vi blivit proppade med en massa lightprodukter, fettsnåla margarin, fettsnål yougurt, "låtsasbröd" mm. 30 år senare ser vi resultatet. Hur kunde det bli så här? I samhället har det skapats en skräck för fett. Istället har vi ätit mer kolhydrater i form av socker och stärkelse för att bli mätta. Men var detta så bra egentligen?
- Resultatet visar motsatsen skulle jag säga. Hur kommer det sig att vi blir fetare och fetare?

Jag kan villigt erkänna att jag inte var en LCHF anhängare till att börja med. Jag ÄLSKAR kolhydrater. Men efter lite övertalning från Jonas, så gick jag med på att testa LCHF. Vi började 6 veckor, ganska strikt. Resultatet var sådär. Jonas som trodde starkt på LCHF upplevde mer positiva förändringar än vad jag gjorde. Jag märkte ingen större skillnad tyckte jag. Det var kul med lite nya recept. Men jo, ett lite mindre sötsug kunde jag märka. Men när vi slutade med att köra "strikt" efter 6 veckor så märkte jag att någonting hade förändrats. Kolhydrater kändes inte lika lockande längre. Jag kände också att mätthetskänslan blev annorlunda när jag inte åt mig mätt på en massa kolhydrater. Så kosten har förändrats. Men nee, jag kör inte LCHF fullt ut. Men jag har fått ett nytt tänk. Jag kör min egna variant LCHE. Håll utkik, kommer mer om mitt tänk kring mat framöver.

Vill du få svar på de frågeställningar jag skev inledningsvis? Vill du förändra dina kostvanor? Behöver du förändra dina kostvanor?
-Mitt tips till er är att läsa den här boken. Du kan också se en 46 lång föreläsning på: http://www.youtube.com/watch?v=9Hy737EuL-o&list=UUyxv-Kecjm1eH83nmDmVlvA&index=3&feature=plcp.
Börja sedan när du känner dig redo, eller gör som jag, prova och bli redo. För kom ihåg. Det du inte tror på, kommer inte heller fungera. Men den här boken kommer förmodligen ge dig nya tankar och perspektiv. Och förhoppningsvis kan den ge dig en ny, hälsosammare inställning till mat. Du har inget att förlora, mer än några extra, överflödiga kilon :)

3 saker att göra för ett stort steg mot bättre matvanor:

1. Undvik produkter fyllda av konstiga ingredienser med namn du knappt kan uttala. Inte för att de nödvändigtvis är farlig, utan för att sådan bara behövs i fuskmat.

2. Undvik för mycket socker och stärkelse (ofta samma produkter som ovan).

3. Undvik lightprodukter (ofta samma produkter som ovan).

Några bra citat från boken:

"Fuskmat känns igen på sina färgglada paket och innehållsförteckningar som bara en kemiingenjör kan förklara"

"För några hundra år sedan visste ingen vad en kalori var, och nästan alla var smala."

"Idag rekommenderas inte riktig mat för att bli smalare. Idag rekommenderas lightprodukter, pulver, piller och magkirurgi."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar