söndag 21 oktober 2012

Varför ska man träna?


Ganska få människor tränar regelbundet idag, även om intresset har ökat stort kring både träning och kost de senaste åren. Samtidigt pratar man också om att klyftorna ökar mellan dem som tar hand om sina kroppar och dem som inte gör det. Men sanningen idag är att fler människor behöver röra på sig. Vår livsstil och våra stillasittande arbeten gör att behovet har ökat. Även behovet av att slappna av och ägna sig åt lugnare träningsformer har ökat, då vi utsätts för så otroligt många olika stimulus och sinnesintryck under en dag.

Min vision är att kunna få fler människor att ta hand om sina kroppar, både fysiskt och mentalt. För båda sakerna är viktiga och beroende av varandra. Ordet Träna i sig kan ha många betydelser och jag tror att träna är viktigt på alla plan, för att utvecklas, utmanas och växa. Men dagens blogg handlar om träning som fysisk aktivitet.

Vad är träning för mig?
Träning för mig innefattar otroligt mycket och när jag tänker på träning och vad det ger är det framförallt positiva ord som kommer till mig. Träning ger mig bland annat:
- glädje
- självförtroende
- perspektiv
- kroppskännedom
- styrka
- paus
- perspektiv
- god sömn
- energi
- positiva tankar

Det är få personer som mår dåligt av att träna. Och dem som gör det behöver förmodligen träning än mer. Jag har läst och träffat många som kommit igång med träning och som fått ett lyft i sina liv. De flesta vet att "de borde träna". Det är bra, sägs det. Men sällan funderar man på vad det kan tillföra i ens liv. Hur tror  du träning kan påverka ditt liv positivt?

Här är några tips till dig som borde komma igång:
- Börja med att skriva upp vad du tror att träning kan ge dig. Skriv ner det du tror, men också vilken förändring du hoppas på. För många är målet att bli smalare eller mer vältränad. Men det målet är ofta ett ganska långsiktigt mål och har vi bara bara det som mål är det lätt att vi ger upp ganska tidigt. För att hålla igång träningen och inte tappa motivationen behöver vi titta på de snabba förändringarna och ha andra fokus en bara på det yttre.
- Prova olika träningsformer och nöj dig inte förens du hittar någonting du tycker är roligt. För så länge du tycker träning är tråkigt kommer det inte hålla i längden. Utbudet är dock oändligt idag, så ge inte upp, och försök också variera dig. Men ge samtidigt träningsformerna några gånger. För som ny tar det några gånger att känna sig bekväm och känna sig som en del i träningsformen. Så är det för mig med när jag är ny på någonting, även då jag tränar regelbundet. Jag tycker själv att gruppträning är fantastiskt för att man där blir del av en gemenskap. Man kan också få lära sig mycket av alla duktiga instruktörer som finns där ute.

Jag kan garantera för dig som inte tränar regelbundet idag, att träning kan förändra ditt liv och som bonus kan du få en yttre kropp som du är mer nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar