tisdag 2 oktober 2012

Balans


När man är intresserad av hälsa och suger åt sig allt man hör är det väldigt viktigt med BALANS. Jag lyfter det ordet igen, eftersom det är så otroligt viktigt. För idag hör vi mycket kring olika saker som är bra eller dåligt för hälsan. Olika forskningsresultat säger olika saker och det kan ibland vara svårt att ta ställning till vad som är bra för kroppen och vad som är bra för just dig. Det är inte lätt att veta. Och det finns inga sanningar. Inom forskning är det också mycket tolkningar, där man vrider och vänder på resultat. Och ibland känner man sig till och med lurad. Så här gäller det att vara människa, inte robot. Det är viktigt att kunna sila och anpassa teorier efter sin kropp och livet som sådant. Det är inte helt enkelt och jag tror att vi i framtiden kommer att behöva ta hjälp här. Därför tror jag starkt på att detta är en framtida bransch. För det är lätt att bli vilsen i en djungel av olika trender och uttalanden.

Och det finns också en baksidan av att vara "för" hälsosam och den är inte den bästa. För mycket kontroll kan leda till olika former ätstörningar. När det hälsosamma styr våra liv och rentav tar över det, då har vi tappar en viktig bit. Vi har tappat livet. Jag har själv varit där, så jag vet vad det handlar om. Det är ingenting man önskar någon, men jag känner många andra som också varit där. Och då är vi egentligen inte så hälsosamma längre och det är lätt att man inte lyssna på sin kropp, även om man tror att man gör det.

Holistic är ett ord som står för helhet. Och lever vi bara utifrån vad som är hälsosamt utifrån en "teorin", då kan vi missa många viktiga bitar. Kost, sömn, relationer och rörelse är fyra otroligt viktiga bitar att titta på när man ska analysera sin hälsa och sitt välmående. Dessa bitar är alla livsviktiga vill jag mena. Utan en bra kost mår inte kroppen bra och det kan ge sig i uttryck på många olika sätt, även om vi kanske inte alltid är så bra på att se det och tolka signalerna kroppen försöker ge. Sömnen är lika viktig den. Utan sömn dör vi faktiskt. Att vårda relationer och ta vara på våra nära och kära är också väldigt viktigt och den biten kan ibland vara lätt att tappa bort. Det ser jag att jag själv gör och i det samhälle vi lever i med mycket måsten och krav är det lätt att detta prioriteras bort. Så dumt försås, för vi mår väldigt bra av att umgås med andra. Det gör att vi utvecklas som människor och vi får känna tillhörighet. Ingen mår bra av att stå ensam. Tillsammans är vi starka.

Rörelse är också en otroligt viktig del. Igår såg jag och Jonas på ett program, från England tror jag, där man menade att 80 % av befolkningen inte tränar regelbundet. Jag tänkte först att det inte kan stämma. Men vid närmare eftertanke tänkte jag att det nog gör det. För jag började faktiskt tänka på hur det sett ut på mina olika arbetsplatser. Och när jag tittar på hur det sett ut har vi inte varit många som tränar regelbundet. Det är ganska skrämmande med tanke på hur stillasittande de flesta arbeten är idag. Vi behöver mer rörelse än någonsin tidigare. Våra kroppar behöver få släppa loss. De behöver sträckas ut, vridas om och utmanas. Än en gång vill jag påpeka. Var rädd om din kropp. Den bär ditt liv. Visa kroppen att du är rädd om den och framförallt, Lär känna den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar