onsdag 10 september 2014

Aktiv mamma

Jag har alltid varit en väldigt aktiv person och gillar att göra saker. För mig är det därför viktigt att bibehålla det, även nu när jag är mamma. Självklart får det inte bli för mycket aktiviteter, men att ta mig ut och göra saker tillsammans med andra är särskilt viktigt för mig nu. Sedan är det förstås skönt att vara hemma och återhämta sig ofta, för det behövs, men den tiden finns också.

Efter ca. 5 veckor tillsammans med Meja njuter jag av livet och försöker leva det så som jag brukar i mångt och mycket. Visst, jag jobbar inte, men annars försöker jag hålla de rutiner som är viktiga för mig. Dessutom skaffar jag mig nya, anpassade efter Meja. Och jag tycker inte att det varit så svårt, utan det har rullat på bra än så länge... Jag tror dock det är viktigt att hålla fast vid/skapa den livsstil som man vill ha, för att må bra som förälder. För det viktigaste för Meja är trots allt att jag mår bra, är glad och pigg, för att kunna ge henne så mycket kärlek det bara går. Alla dagar kommer förmodligen inte att vara uppåtdagar, men jag är övertygad om att det blir många fler om jag samtidigt ser till att ta hand om mig själv.


Så alla mammor därute och även alla andra. Ta hand om er själva för det är viktigt. Prioritera aldrig bort en hälsosam livsstil och för er som har barn, involvera barnen i den. Gör det du tycker om tillsammans med ditt barn. Ditt barn kommer förmodligen uppskatta det du uppskattar, om du involverar barnet tidigt. Var ärlig mot dig själv, för barn känner av när du inte är det.

Jag är ingen expert, men gissar att en aktiv mamma med stor sannolikhet är en glad mamma. Så våga ta er ut och utforska världen alla mammor. Ibland kan det kännas jobbigt till en början, det kan jag säga utifrån egen erfarenhet. Men för varje gång jag gör det blir det lättare och efter ett tag har det bara rullat på, utan att jag tänker på det. Och kom ihåg:
- Ingen blir piggare av att sitta hemma på sin kammare...

2 kommentarer: