måndag 29 september 2014

Fokusera!

Jag vill slå ett slag för detta viktiga ord, FOKUS!

Att kunna hålla fokus är otroligt viktigt när du vill uppnå ett mål. Jag har märkt att just detta är viktigt hos mina PT-kunder. Många har för många fokus och det kan även gälla annat än träning. Men med för många fokus blir det ofta varken hackat eller malet. Därför är det ofta viktigt att fokusera på en sak i taget, för att få framsteg och uppnå det man vill.

Jag vet själv hur det är med träning. Jag vill bli stark i styrketräning, jag vill klara avancerad saker i yogan, jag vill dansa, jag vill springa maraton, jag vill göra en klassiker mm. Eftersom jag nästan tycker allt som handlar om att röra sig är kul, blir detta ofta ett problem. För många fokus kan nämligen skapa en stress och en ofokuserad träning, vilket i och för sig också är helt okej. Men eftersom jag vill uppnå ett specifikt mål nu, gäller det att under en tid begränsa mig och faktiskt välja bort vissa saker. Det är här fokuset är viktigt.

När jag var gravid var det ganska enkelt att träna. Målet vara att må bra, bibehålla så mycket att den form jag var i innan, vara stark och kunna röra mig på bästa sätt under graviditeten och sedan efter. Med styrketräning, rörlighetsträning och promenader lyckades jag uppnå allt detta, över förväntan. Min kropp svarade otroligt bra på det upplägget jag hade.

Nu går jag in i en ny fas, mot maraton. Jag har tidigare tränat inför halvmara, men detta känns mycket större och jag är inte ens 100% säker på att kroppen kommer klara det. Därför är uppbyggnaden, planeringen och utförandet otroligt viktigt. För mig kommer fokus och att hela tiden lyssna på kroppen att vara otroligt viktigt. Jag har aldrig haft skador som gjort att jag inte kunnat träna och har ingen plan på att hamna där. Därför tänker jag avbryta min satsning om kroppen skulle säga ifrån. Att träna inför båda maraton och klassikern är utmanande för kroppen och det är inte värt att dra på sig skador, vilket en hel del gör. Så för mig blir det en spännande satsning, som jag hoppas går vägen. Jag tror absolut att det gör det, men man kan aldrig vara säker... Kroppen bestämmer!

Så mitt största tips till dig som har mål, välj ett som är ditt huvudfokus och låt huvuddelen av din träning/ditt liv sikta mot det. Undvik att blanda in för många fokus, då det ofta blir svårt att lyckas med alla samtidigt. Ibland kan det till och med vara så att målen motarbetar varandra... Ett steg i taget kan vara ett bra motto att ha med sig. Vi behöver inte göra allt samtidigt. Gör istället det du vill mest. Gör det så bra du kan och välj sedan ett nytt fokus när du uppnått/gjort det som du bestämt. Det tror jag är den vinnande framgångsfaktorn för att nå våra mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar