måndag 29 september 2014

Saftiga blåbärsmuffins med kokossocker

Det börjar närma sig slutet av den sockerfria månaden. Jag har den senaste tiden fått lite smak på att baka bakverk, men då utan vitt socker. Det är dock annat i som är sött, men anses vara nyttigare. Kokossocker och agavesirap har te x lägre GI än vanligt socker vilket gör att du inte får samma blodsockertopp som med vanligt socker, men kalorimässigt är det samma energimängd i. Så vill du köra sockerfritt för att gå ner i vikt kanske du ändå måste undvika det söta helt och fullt. Det kan även vara bra att undvika socker generellt, för mycket smygs in här och var. Att bli medveten om det är ofta ett steg i rätt riktning. Jag brukar inte gå ner i vikt när jag kör sockerfritt, men jag mår bättre, framförallt magen. Och så är det lite kul att hitta ny bakinspiration. Dessa muffins är supergoda och saftiga. 


Blåbärsmuffins
5 dl vetemjöl
2 dl kokossocker
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver
1 nypa havssalt
2 mogna bananer
1 dl gräddfil
2 ekologiska ägg
1 dl rapsolja
2 dl frysta blåbär

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader. Smörj en muffinsplåt med olja eller lägg ut formar på en plåt. Blanda de torra ingredienserna. Mosa bananer och blanda ner gräddfil och ägg. Blanda ihop allt. Fyll formarna till 2/3. Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter. Låt de svalna på ett galler. Njut!!!

Detta recept fann jag i den träningstidning som jag prenumererar på, Hälsa och Fitness. De ligger alltid helt rätt i tiden med det som är hetast inom träning och hälsavärlden, vilket gör att det är min absoluta favorittidning. Lusläser den varje gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar