torsdag 4 september 2014

Rutiner - som mamma?

Jag är verkligen en person som älskar rutiner. Jag lever vanligen efter en hel del rutiner och tycker inte om att rubba på dem. Rutiner får mig att hinna med mycket av det jag vill och tycker om att göra, men också det andra mindre roliga som jag kallar "måsten". Rutinerna hjälper mig också att kunna hålla en hälsosam livsstil, trots en del utsvävningar då och då :) Rutiner har alltid hjälpt mig att hitta tillbaka. 

Som mamma till en nyfödd kan det ibland vara svårt att ha Rutiner. Men jag känner ändå att det redan blivit ganska mycket rutiner i vår vardag, när jag tänker efter. För även om Mejas rutiner hela tiden ändras, går det faktist att hålla mina rutiner till stor del. Det går liksom på atomatik att skapa dessa för en rutinfanatiker som mig. Sen är det såklart att det gäller att vara flexibel många gånger. Men att ha en grund tror jag starkt på. Men för en liten är det dock svårt att veta vilka rutiner som är bäst för henne att hålla fast vid. 

Jag fick ett tips från en vän om Gina Fords metod för att skapa rutiner för barnet. Målet är att få barnet att sova hela natten, i eget rum efter sex månader, vilket min väninna också lyckats med. 


Detta står på bokens baksida:

"With this easy-to-follow guide, Ford will have your hole family sleeping through the night - happily and peacefully- in no time".

Helt klart värt att testa. Som utbildad pedagog är jag övertygad om att rutiner är väldigt viktigt för barn. Därför känns denna bok väldigt talande för mig. Återkommer med recension och utvärdering :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar