lördag 30 mars 2013

3-rätters middag - för namnsdagsbarnet!

Vart kan man fördriva tiden på sin första lediga dag, om inte i köket? Under denna hektiska månad är det någonting jag faktiskt saknat. Igår blev det nästintill en heldag i köket för mig, med diverse projekt. Jag hade fått flera recept av min kurskamrat Ellen, som jag var så sugen på att prova. Det var proteinbröd, chokladfudge och rawfood chokladkaka (recept kommer). Sedan skulle jag även förbereda en 3- rätters middag för Jonas som hade namnsdag igår. Och jag kan säga er att det lönade sig verkligen. Det var nog den bästa 3-rätters jag lagat. Vi var båda mycket nöjda.


Till förrätt var det skagenröra med keso, cream fresh, majonnäs, gul lök, färsk dill, räkor och proteinbröd. Den godaste jag någonsin gjort.


Varmrätten bestod av kall oxfilé, marinerad med vitlök, timjan, rosmarin, persilja, balsamvinäger, citron, salt och peppar. För första gången lyckades jag med min oxfilé. Till det var det rostade rotfrukter i ugn, palsternacka, morot, rotselleri, lök, paprika. Till det hade jag gjort en sås på turkisk yogurt, majonäs, grädde, dijonsenap, vanlig senap, dill, salt och peppar.

Till efterrätt blev det rawfoodchokladkaka, med lakritsgrädde och jordgubbar.

1 kommentar: