söndag 17 mars 2013

Dag 3 - träningsinstruktör

Dag 3 började som alla dagar hemma hos storstrumpa med en härlig frukost. Blir riktigt bortskämt med god och nyttig mat när jag bor hos syrran. Är riktigt skönt att ha den förmånen när man har långa dagar med mycket att ta in. Det blev igen en morgonpromenad med Uffe i solskenet. Vi båda enades om att vi nu var ganska sega, både i kropp och knopp. Det kändes som om dagen kunde bli ganska tuff. När vi träffade på de andra kände de likadant.

Men när dagen väl rullade igång så försvann den trötta känslan och en trygghet började faktiskt infinna sig hos mig. Jag och Ellen började dagen med att repetera gårdagens armträning och jag konstaterade att jag hade lite ont här och där. Sedan skulle vi instruera varandra i alla de olika muskelgrupper vi gått igenom. Och idag kändes det mycket bättre och det var lättare att gå in i instruktörsrollen. Jag börjar få ett flyt i HDH- metoden, som är den modell The Academy använder sig av i utlärningen. Jag känner också att jag börjar hitta olika verktyg som jag vill använda mig av för att göra övningarna så tydliga som möjligt, för den jag instruerar.

Innan lunch gick vi igenom benövningarna knäböj, marklyft och utfall. Efter lunchen fortsatte vi med övningar för benen innan vi skulle ut och prova. Det som händer när man gör övningar på lite andra sätt och testar på många olika övningar är att man får syn på mycket man inte tidigare tänkt på. Jag upptäcker hela tiden saker i kroppen som ibland hindrar mig i vissa övningar och rörelser. Jag upptäcker mycket nytt, både styrkor, men också svagheter. Men det är just svagheterna som Mikael vill att vi ska uppmärksamma och göra något åt. Inte sen, utan nu. Ta tag i problemen. Och det kan jag uppmana er andra till också. Känner du dig stel eller svag eller har ont någonstans i kroppen? Gör då något åt det nu. Vänta inte, det blir inte bättre med tiden, snarare tvärtom.

Vi avslutade dagens pass med att gå igenom magen. Magträning är något jag känner mig både trygg och stark i, så det kändes skönt att avsluta på topp. Till bästa helg är det bara en sak som gäller:
- Ner i gymmet!
Blir 4 tuffa dagar hemma. Fyra klasser på fyra dagar, samt gymträning. Men som Mikael säger:
- Vi har en över- och en underkäke för att vi ska kunna bita ihop. Så det är väl bara att göra det då :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar