tisdag 5 mars 2013

Kost - dag 3 på grundutbildningen

För att göra det lite klarare om vad det är jag går för utbildning, så tänkte jag inledningsvis berätta lite om det. Jag går The Academys utbildning i Stockholm för att bli personlig tränare. De två första helgerna har det varit grundutbildningen, som är en bas för det som komma skall. När dessa två helger är avklarade är det två helger till, för att bli licensierad styrketräningsinstruktör. Sedan kommer det vara en liten paus för min del, då jag i juni ska gå det sista steget. Det sista steget är två veckor och efter det är jag PT. Därefter kan man också välja att fördjupa sig och bli kostrådgivare, vilket jag också gärna vill. Men det är inget som ännu är inbokat.




Dag 3 på utbildningen bestod av kost och näringslära. Att prata om kost idag är kanske inte det enklaste, eftersom det finns många som har olika åsikter om vad som är bäst för kroppen. Ofta går de också isär. Så jag var verkligen inte avundsjuk på dietisten Marlene som skulle undervisa oss. Men publiken var ganska snäll och Marlene gjorde inledningsvis det ganska tydligt om vart hon stod i tankarna kring kost. The academy har valt att följa Livsmedelsverkets rekommendationer kring kost. Det är fortfarande tallriksmodellen som regerar, där störst del ska komma från kolhydrater i form av spannmål och grönsaker och en mindre del protein. De har dock en viss modifiering av även denna beroende på vad som ska uppnås. Vid viktminskning finns det en cirkel som visar mindre kolhydrater. Likaså för den som vill hålla vikten. Då ska man istället öka intaget av grönsaker. Vid träning ska man dock öka intaget kolhydrater. Se bilden ovan. Marlene menade att vi idag inte behöver få i oss mer protein, utan att vi får i oss mer än tillräckligt via maten.

Då mitt stora intresse är kost var detta en väldigt intressant dag. Det var också en hel del repetition av den kurs jag läser på distans, kost, näring och hälsa, på Linnéuniversitetet, vilket var väldigt bra. Sedan kan jag känna att Livsmedelsverkets synsätt kan bli lite enkelspårig. Jag känner att jag behöver stärka upp mina kostkunskaper ytterligare, för att mer kunna landa i vad jag själv tror på och varför. Förhoppningsvis får jag möjlighet till det redan nu i april då jag ska gå steg 1 i Holistic Lifestylet Coach by CHEK:s institute. Där pratar man mer om olika typer av personer, där du kan vara en kolhydratperson, proteinperson eller en blandning. Jag är mer inriktad på att vi är väldigt olika och att kosten är olika från person till person. Något som är bra för mig kan vara gift för en annan. Det är väldigt spännande teorier och jag ser verkligen fram emot kursen. Så än har jag inte blivit klokare på kostfronten, snarare mer förvirrad. Men det är väl det man ska vara innan man landar.... Eller blir man bara mer och mer förvirrad ju mer man läser på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar