tisdag 26 mars 2013

Periodisk fasta

Det är märkligt hur information ibland kommer till en. För ungefär en månad sedan hade jag inte hört talas om begreppet "periodisk fasta". Jag kom i kontakt med det i och med att några på min PT-utbildning just åt på detta sätt. För dem innebar de att de inte åt någon frukost, utan ett mål senare under dagen. En av mina kurskamrater hade hållit på med det i ungefär ett år och kände att hon var mindre hungrig, hade mer energi och kände sig nu starkare. En fördel var också att man slipper trycka i sig mat när man inte är hungrig, exempelvis frukost som många har svårt för. Efter lite efterforskning på nätet förstår jag nu att detta är ganska vanligt och verkar vara den nya flugan efter LCHF. Det finns uppenbarligen många fördelar med det. Den periodiska fastan kan se ut på olika sätt och kan anpassas utifrån ens vardag och livsstil. Mer detaljer och information finns att läsa på: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

Av en slump slog jag igår på TV:n när vetenskapens värld precis börjat. De började prata om fasta och en man som tidigare gjort ett program om hur han kunde förbättra sin kondition med bara tre minuters träning i veckan. Han ville förlänga sin livslängd, men ändå äta vad han ville. Därav skulle han prova periodisk fasta. Periodisk fasta är egentligen inget nytt påfund, utan är ett urgammalt sätt att äta för att må bättre. Nu börjar det dock komma till oss i västvärlden. Efter att ha fastat under en period, 2 dagar /vecka, blev slutsatsen i programmet att han som testar periodisk fasta fick mycket bättre "hälsovärden" på väldigt kort tid. Periodisk fasta visar sig ha många positiva fördelar.

Så, ännu mer saker som rör till det i huvudet på en. Regelbundenhet i ätandet ifrågasätts och omkullkastas utifrån denna forskning som görs. Regelbundenhet som vi alltid blivit inpräntade att det ska vara så bra. I programmet talas det om att de omdefinierar den mänskliga fysiologin. Och tro det eller ej, forskningen som gjort visar positiva resultat. Är ni intresserade av att höra mer om detta, gå in på SVT:s hemsida och se programmet. Det var mycket intressant.

Personligen vet jag inte om jag skulle vilja prova det. I många år var min högsta önskan att bara få äta "normalt" dvs regelbundet, då jag hade problem med ätstörningar. Så för mig personligen tror jag inte det är ett bra sätt att äta på. Det känns även lite för tråkigt för mig som älskar mat. Samtidigt kan man se det som en genväg till att kunna äta lite mer fritt och inte så strikt på ätardagarna, men ändå hålla kaloriintaget nere i sin helhet. Det känns verkligen som mycket håller på att förändras i vår världsbild just nu. Ingenting är längre sig likt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar