lördag 16 mars 2013

Träningsinstruktör - dag 2

Andra dagen på utbildningen fick den bästa starten. Jag och min kurskamrat Uffe tog en morgonpromenad till Karlberg för att sedan ta pendeln till Solna och Balance Training. Balance är det gym prins Daniel startade för ett antal år sedan. Jag hade hoppats på att få se honom här, men än har jag inte sett till honom än.... Balance gym är en stor anläggning med ca 2500 medlemmar. De har många ytor för funktionell styrketräning och moderna maskiner mm. Finns mycket att utforska där. Har varit ett bra och trevligt bemötande på Balance. Det har inte heller varit överöst med människor på gymmet, utan vi har haft gott om plats att röra oss på, vilket är ett stort plus.

2:a dagen började med repetition av bröst och axlar och vi skulle nu instruera varandra i 3 olika övningar i varje muskelgrupp. Jag kände mig lite ovan och obekväm i en del av övningarna, då man själv inte är helt säker på dem än. Vi hade inte heller haft någon förberedelsetid, vilket försvårade uppgiften. Sedan märker man att minnet är lite kort ibland. Det låter så självklart när Mikael berättar om övningarna, men när man själv gör det känns det lite rörigt. Då är det tur att man har videoklipp i I-padmaterialet att kika på. Efter första passet var det dags för rygg, erector spinae och lattisimuss dorsi. Först gick vi igenom alla övningar 2 och 2 och sedan fick vi instruera varandra. I slutet testade jag och Simon som jag körde med chins. Jag klarade 3*3 stycken, vilket jag är väldigt stolt över. Det ska vidareutvecklas. Kommer bli en hel del fokus på styrketräning framöver.

Vi avslutade med armar, biceps och triceps. Det fanns inte mycket kvar att ge kvart över 5, men vi kämpade på. Har dock kommit på att jag bäst gillar fria vikter eftersom det ibland är svårt att sitta bra i maskiner när man är en kortis...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar