måndag 17 juni 2013

Dag 11 PT - fysisk avslappning mm

Dag 11 fick vi lära oss om periodisering av träning för bästa resultat. Det innebär att träningen varieras i olika typer av zoner, så att resultaten går framåt och inte stagnerar. Vi lärde oss också om Magic Five, för att kunna prestera bättre. Det som ingår där är styrka, kondition, snabbhet, rörlighet, balans och koordination. Om vi är bra på alla dessa bitar hamnar vi högre  upp på trappsteget för fysfaktorn. Spännande helhetstänk på träning tycker jag, där alla bitar spelar in för bästa fysik. 

Dagen bestod såklart även av praktisk träning som PT:s, där vi fick träna på rollen. Vi fick bland annat värma upp med varandra utomhus och på eftermiddagen fick vi prova på PT i grupp. Dagen avslutades med fysisk avslappning. Fysisk avslappning har som syfte att öka kroppskännedom och kropskontroll, vilket ger kunden en högre insikt till medvetenhet kring teknik, rytm, timing, balans, smidighet och styrka. Det kan också minska stress, ge avslappning och öka energin. Under avslappningen arbetar man med pendlingar, skakningar, plötsliga avslappningar mm. Jag gillade det väldigt mycket och det var ett nytt sätt att slappna av på för mig. Efteråt fick jag dock en storm med känslor sköljandes över mig. Vet ju att avslappning kan ha den effekten och när det har varit mycket kan kroppen reagera starkt. Sedan gjorde det inte saken bättre att det var sista dagen med Storstrumpa, innan hon skulle bege sig av till USA...

Ett fall: Hur ska vi få Bengan att orka dra upp pulkan i backen åt hans son? 
- Träning på att periodisera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar