söndag 9 juni 2013

Halvtid & fystester - dag 7 PT

Då var det halvtid på vägen mot att bli Personlig Tränare. I 3 dagar har vi hängt med Anders som till "vardags" arbetar som naprapat. Det är verkligen toppen att bli utbildad av kunniga personer, men också  av de som ger allt och brinner för det de gör. När läraren tycker om att utbilda andra lyser det ofta igenom och Anders har verkligen bjudit på sig själv dessa dagar. Och jag hade extra tur som fick lite experthjälp av min högra höft, som inte riktigt är samarbetsvillig. Så får se om det kan ske några underverk framöver nu :)

Denna Dag började med några funktionstester. Vi pratade fötter och fick en hel del övningar för fotträning. Vi fick själva öva på dem och fotträning är en utmaning. Man har inte så bra kontakt med musklerna i foten och det känns ovant och ibland lite obehagligt att träna fötterna. Men träning ger färdighet :)

Resten av dagen bestod av olika fystester. Det var i kondition, styrka och kroppskomposition. Vi fick bland annan mäta hur mycket fett vi har på kroppen med hjälp av en calipermätare. Den ser ungefär ut som en tång och man mäter sedan fettet på 3 olika ställen.  Platserna skiljer sig mellan tjej och kille. Personligen var jag inte jättenöjd med testet eftersom jag låg högt upp på normalskalan, men testet mättes också på mina kritiska områden... Intressant i alla fall och ett lättillgängligt verktyg som inte är alltför dyrt. 

Vi gjorde även maxtester och uthållighetstester i roddmaskinen, armhävningar, bänkpress, bålstyrka, knäböj, marklyft och räckhäv. Jag fick en hel del tester med mig, som jag kan använda på kunder i framtiden, men också i min egna träning. Det är bra verktyg för att kunna mäta träningen, se resultat och därmed öka motivation. Så jag känner mig mycket nöjd över dagen och är inte alltför ledsen att vi inte han med löptestet... Vi gick igenom principen kring det teoretiskt istället. Det finns mycket att använda för att få veta saker om den fysiska kapaciteten. Det är häftigt att få ta del av det. Imorgon väntar nya utmaningar. Det är då vi verkligen ska sättas på prov, om man får tro rycktena...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar