tisdag 4 juni 2013

Förvandling - dag 1 & 2 Pt-utbildningen

Sprudlande och full av energi satt jag min fot i The Academys lokaler i måndags och kände mig faktiskt lite hemma. Var flera personer man tidigare hade träffat i de tidigare 2 stegen, vilket kändes som en trygghet. Gruppen som helhet kom att bestå av 16 stycken olika individer som alla är här av olika anledningar och har alla olika saker med sig i bagaget. Det är väldigt spännande i sig.

 Dag 1 och 2 av PT-utbildningen handlade om Ledarskap. Jag hade inte tänkt så mycket på vad just denna del skulle innehålla och innebära för mig. Någonstans kände jag mig dock ganska bekväm med detta område, i och med mitt arbete som lärare. Men utbildningsdagarna tog mig till helt nya nivåer som pedagog och också som människa.

Det viktigaste framförallt var att vi fick arbeta praktiskt. Catrin började med att berätta om ett område teoretiskt, visade sedan praktiskt och delade med sig av egna erfarenheter. Sedan hjälpte hon oss att träna på det själva genom att ge konkreta och väl genomtänkta uppgifter. Vi fick många olika uppgifter att träna på, i förmågan att leda samtal. Jag har fått flera aha-upplevelser och flera verktyg att använda mig av i min coachingroll, men också verktyg att använda mig av i mitt privata liv. Att bli coachad av någon annan är också otroligt självutvecklande och det är häftigt att märka hur man skälv leds in på oväntade vägar.

Så nu är vi igång, och med en sådan här start undrar man verkligen vad det här ska sluta. Åker hem efter dag 2 med en känsla av upprymdhet, samtidigt som jag är helt slut. Men jag kan inget annat säga än att jag är på helt rätt plats just nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar