torsdag 27 juni 2013

Falaks resa - dag 4

Vilken underbar dag det har varit idag. Jag började min dag med min första PT-kund på Forever Träning och hälsa, vilket var jättekul. Älskar verkligen det här med att vara PT. Sedan hjälpte jag pappa med hans träningsprogram. Måste säga att han är riktigt stark i kroppen för att vara 63, lite mindre mage skulle han ha bara. Men det jobbar vi på nu. Efter lunchen åkte jag och köpte en pulsklocka till mig själv i PT-present. Den tycker jag att jag var väl värd förtjänat av. På eftermiddagen var det dags att träffa Falak igen och träna med henne.

Det bästa med att träna Falak är att hon är så glad och positiv till det här. Hon längtar efter träningspassen vi ska ha och just hennes inställning och vilja kommer göra att hon lyckas. Att lära känna sin kropp är en spännande och viktig resa på många sätt. Eftersom kroppen hela tiden förändras är det också en ständig resa, som hela tiden behöver bejakas. Bara för att kroppen mår bra och är stark ena dagen behöver det inte betyda att så är fallet dagen efter. Därför är det så viktigt att hålla efter sin kropp och lära sig att lyssna på den och ta hand om den på bästa sätt.

Det första vi gjorde idag var ett steptest. Det testade Falaks kondition och innebar att Falak gick upp och ner på en låda som var 30 cm hög, i ett angivet tempo. Efter 3 minuter tog jag hennes puls och resultatet var väl inte det bästa. På en sjugradig skala låg Falaks värde längst ner. Det positiva med det är dock att det bara kan bli bättre nu. Om 3 månader blir det ett nytt test, vilket kommer att bli spännande. Sedan gjorde vi också ett armhävningstest, vilket visade liknande resultat. Magtestet var det som gick bäst. Det testet klarade Falak, vilket var jättebra. En bra bas att bygga på.

Efter testerna fick Falak göra några övningar med gummiband, för att lära sig få kontakt med sina muskler och aktivera dem. Det gick jättebra idag och vi märker redan framsteg i form av kontakt och andning :) Vi gjorde också vadpressarna idag, med ett ben i taget, vilket fungerade bra. Sedan fortsatte vi att arbeta med zoneövningarna. Falak blev riktigt svettig idag och det tyckte hon var skönt, men ovant.

Falak hade gjort sina läxor bra och visade glatt upp dem för mig. All rörelse är bra och ska dokumenteras och Falak kunde visa att hon skött sig mycket bra. Till nästa söndag har Falak som läxa att skriva matdagbok 4 dagar. Allt som stoppas i magen ska fyllas i, även vatten, te mm, också tiderna för intag av mat och mellanmål ska synas. Detta ska sedan ligga till grund för ett enkelt  kostupplägg.

En glad och stolt Falak lämnade mig idag, vilket gör mig väldigt glad. Hur underbart är det inte att få hjälpa andra att må bra :) Behåll din positiva energi och vilja nu Falak, då är allt möjligt. Det här kortet säger allt. Och knäböjen klarade du utan problem, fast du trodde att du skulle fastna där nere. Du är så mycket starkare än vad du tror :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar