tisdag 25 juni 2013

Falaks resa - dag 1

Måndag vecka 26 var Falaks första dag på en resa i en livsstilsförändring. Det är ingen resa som kommer bli enkel, det är ingen resa som kommer att gå på en dag. Vi tänker långsiktigt och ett år framåt i tiden. Falak har haft ett tufft år bakom sig, både fysiskt och psykiskt. Hon känner att kroppen börjar säga ifrån. Falak är bara 32 år, men känner sig gammal pga värk och oförmågan att röra sig. Hon är 1.60 och väger idag 81,4 kg. Det gör att hennes BMI ligger på 32, vilket klassas som Fetma klass 1. Målet för Falak är att gå ner ca 20 kg, till 60 kg. Det skulle innebära att hon ligger på ett BMI som är 23,7, vilket räknas till normalviktig. Delmålet är 70 kg.

Upplägget kommer se ut så att jag och Falak träffas 2 gånger i veckan för att träna. Sedan får Falak med sig övningar som hon kan göra hemma och kommer att göra dem minst 2 ggr/vecka, men gärna en stund varje dag. Till en början fokuserar vi på träningen för att få igång Falak i rörelse, så att de inre systemen kickar igång. Det sitter mycket "låsningar" i Falaks kropp, vilka vi behöver frigöra. Vi kommer att arbetar med zoneövningar till att börja med. De har som syfte att stabilisera kroppen, få igång flödet i kroppen och därmed öka energin. Det är också en del i att lära känna sin kropp och få tillbaka kontakten med den. I zoneövningarna arbetar vi med långsamma rörelser i olika zoner av kroppen och med andetaget. Dessa är perfekta för Falak, som också har höftproblem. Jag har även gett Falak en vadövning att göra varje dag, för att hon ska kunna bli av med hennes benhinneinflamation. Eftersom Falaks kropp är i kraftig obalans kommer vi att gå sakta och varsamt fram, speciellt då det gäller träningen.

Idag (måndag) när vi träffades hade vi ett samtal om Falaks mål, vad vi behöver arbeta med och vad Falak själv kan tänkas göra.  Motivationen är hög, 10/10, vilket känns lovande. Jag kommer ständigt utvärdera Falaks motivationsgrad, för att se så att den inte faller alltför mycket. Efter vårt första samtal fotade jag Falak, vägde henne, samt mätte henne. Sedan fick hon träna zonepasset jag planerat. Det gick jättebra och Falak tog emot det med öppna armar. Efter bara 2 övningar kunde hon märka skillnad i energiflödet och även andningen släppte efter några övningar. Till en början hade Falak svårt att andas ut genom näsan. Andetaget fastnade. Falak gjorde ett superjobb idag och hade 110% fokus. Vi avslutade dagen med att Falak fick skriva i sin refektionsbok om dagens pass och hur det hade känts. I den boken kommer Falak att få dokumentera sin resa.

Efter 2 veckor kommer vi att börja arbeta noggrannare med kosten. Till en början har jag dock bara bett Falak att byta ut det värsta snasket, äta regelbundet, helst 5 mål varje dag för att få bättre balans i kroppen. Läsk, chips och godis är saker Falak kommer byta ut mot nötter, mineralvatten, popcorn (egenpoppade), dadelbollar mm. Dessutom ska Falak försöka undvika socker, så gott det går. Hon ska också börja baka eget bröd igen, vilket är så mycket bättre för magen och kroppen. 

Nästa gång vi ses kommer vi att göra tre tester, ett konditionstest, ett armhävningstest och ett båltest. Dessa ska vi sedan göra om om tre månader. Utöver det har jag mätt Falak och vägt henne. Detta kommer utvärderas en gång i månaden. Så, välkomna på Falaks resa. Jag är otroligt glad att få vara med och hjälpa och stötta henne i den :)


2 kommentarer:

  1. Vilken spännande resa ni har framför er. Lycka till med samarbetet, du ger verkligen intrycket av att vara strukturerad och hängiven i din PT-roll. Grattis Falak! :) /Simon Forsberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Simon!
      Det är väl så när man gör det man brinner för :) Att hjälpa andra människor att må bättre är mitt stora intresse och nu har jag verkligen tagit tag i att förverkliga min dröm. Falak kommer att vara en utmaning för mig, men hon en underbar människa att få hjälpa :)//Emma

      Radera