lördag 8 juni 2013

Stretch, Skador, Funktionstester mm - PT dag 5 & 6

Dag 5 började vi med att prata om funktionell rörlighet och vad strama muskler kan orsaka för problem. Sedan gjorde vi olika rörlighetstester och gick igenom hur vi kan stretcha våra kunder funktionellt. Att få hjälp att bli stretchad av någon annan kan vara väldigt skönt, med också lite läskigt och därmed obehagligt. Trygghetskänslan tror jag är väldigt viktig när man stretchar en kund. Alla kommer inte vara bekväma i att bli stretchade. Vi diskuterade även stretchens funktion och syfte och huruvida det är bra att stretcha eller inte. Anders syn var att man ska tänka till vad syftet med stretchen är och inte bara stretcha för sakens skull. Personligen är jag en förespråkare för stretching, men jag är medveten om att båda lägrena finns. Men Bara för att stretching visat sig sänka prestationsförmågan innan en aktivitet betyder det inte att stretching är dåligt att använda för olika syften. 

Dag 5 avslutades med att vi började gå igenom olika skador som är vanliga. Skador generellt är något en personlig tränare kan hjälpa till med och då menar jag framförallt med själva träningsfasen. Att bara vila verkar inte vara lösningen på te x benhinneinflamation och tennisarmbåge. Istället ska man träna varsamt, ofta men lätt. Risken om någon bara vilar och sedan kommer igång igen återkommer problemen. Det är alltså en annan typ av förändring som behövs hos individen. Tydligen går man idag mer och mer ifrån vinsten av vila. 

Även under dag 6 fortsatte vi gå igenom skador. Vi fick fler övningar mot olika besvär och bland annat fick vi några nackövningar, se Lejonövningen nedan. I den övningen biter vi ihop med våra käkar och därmed aktiveras nackens muskelsystem. Sedan tittar man åt ett håll i taget o vrider nacken. Personligen gillar jag nackövningar, men jag vet inte om jag skulle utsätta mina kunder för "fulövningen". Tror inte så många skulle känna sig bekväma att stå i gymmet och göra denna övningar. Då plockar jag nog fram någon annan, för nackövningar tror jag mycket på. Nackproblem kan i sig sedan också ha effekt på andra smärtor i kroppen. Ibland kan med andra ord ett "botat " nackbesvär leda till att andra besvär också försvinner.

Dagen avslutades med flera funktionstester och egen träning av dem. Jag fick bland annat fram att jag behöver träna insida lår för att stabilisera upp min högra höft bland annat. Det blir mycket rehabträning när man kommer hem. Ju mer man lär sig desto mer åkommer upptäcker man... Två mycket givande och lärorika dagar med Anders i alla fall.  Imorgon väntar fystester, vilket ska bli väldigt spännande och något jag verkligen såg fram emot. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar