torsdag 6 juni 2013

Muskelsystem i rörelse - dag 4 PT

Dag nr. 4 startade på bästa sätt. En redig frukost a la Sarah och en promenad i solskenet. Jag har nämligen lärt mig promenadstråket till Bromma, där utbildningen äger rum. Vägen dit är längs vattnet och det tar 45 minuter att gå, vilket är en underbar morgonpromenad. Så bästa starten, på en dag som var otroligt givande. 

Dagen började med att vi gick igenom kroppens olika muskelsystem. Mycket intressant. Sedan fick vi arbeta praktiskt med detta, träna funktionella övningar och därmed arbeta med stabiliteten. Stabiliteten är oerhört viktig för kroppen för att vi ska kunna utföra rörelser på rätt sätt och aktivera rätt muskler. Vi fick göra rörelser med en foamroll och "mjuka balanskuddar sk. Wobblisar. Där var variationen oändlig.

 Carita, som var dagens lärare, äger också Stockholm pilatescenter, ett gym utan maskiner där man bara arbetar funktionellt. Hon uppmanade oss till ett studiebesök där och jag blev både intresserad av det och av att bli pilatesinstruktör. Hon väckte mycket nyfikenhet i mig och sa många kloka saker. Hon pratade bland annat om att försöka hitta den svaga länken hos kunden och sedan kunna motivera dem till att träna just den. Hon likställde arbetet som PT med ett hantverk där det finns utrymme för mycket kreativitet, vilket hon själv verkar ha en hel del av. Älskar kreativitet och med min fantasi borde detta passa mig som handen i handsken. Vissa människor överraskar mer än andra. Carita satt avtryck hos mig och jag kände mig efter dagens slut än mer stärkt i min egen träningsfilosofi :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar