söndag 28 april 2013

Bitarna faller på plats - dag 3 HLC

När den tredje dagen började kände man sig ganska slut, men också förväntansfull såklart. Det hade dock varit en hel del att ta in under två dagars tid. Jag har jämfört hela utbildningen som 3 dagars terapi...
Den sista dagen kom att handla mycket om stress. För er som läste mitt blogginlägg "Äntligen framme" vet att jag redan kommit till en insikt innan kursen startade om att min kropp var i obalans. Det har varit aningen mycket i mitt liv den senaste tiden. Jag har lagt på en massa saker hela tiden, men jag har glömt att plocka bort. Det gäller verkligen alltid att hitta en balans i det man gör. J.P pratade om reduse- replace när det gäller kosten, men jag ser också att de är lika viktigt att göra det omvänd, replace - redcuce i livet. Som ni säkert förstår kom denna dag att betyda extra mycket för mig personligen. Och jag kan säga det att jag kunde nog pricka av vartenda symptom på en stressad kropp, som J.P tog upp. Det är intressant hur man kan upptäcka saker hos sig själv från en dag till en annan. Men det är väl det synsättet som är bra att ha. Bara för att du inte är sönderstressad idag, betyder det inte att du inte är det imorgon. Liknar man det med utbrändhet så är det ett sätt för kroppen att säga stop. Men kan vi motverka signalerna innan är det positivt och vi kanske slipper hamna där bägaren rinner över.

Vad är stress?
- Vad vår tanke gör stressigt är stressigt. Att vara fast i en känsla som återkommer skapar stress. Kortvarig stress är sådant som varar under en timme. Den negativa stressen är den som pågår längre. Stress påverkar oss på många olika plan, men sammanfattningsvis kan man säga att den äter upp oss inifrån. Ja, hur läskigt låter inte det? Stressade kan vi bli av olika saker, tankar kan var en faktor. Men det som vi kanske inte är lika medvetna om är hur vår kosthållning kan stressa kroppen och hur obalanser i kroppen påverkar. Därifrån kan vi också öka stressen genom överträning och fel typ av träning, utifrån vår inre obalans. Det kan verkligen stressa upp vår kropp. Men i det stora hela skulle allt kunna skapa stress i princip. Vad jag själv har känt den senaste tiden är att det varit mycket positivt som hänt och det har gjort att jag fått stresspåslag även där. Lite för mycket av det goda, så att säga.

J.P pratade om trygghet som en bas för oss, för att må bra. Och kanske är det inte så konstigt att många av oss strävar efter trygghet i våra liv. Det är bra för oss att uppleva trygghet. Samtidigt får det inte begränsa oss. Vi har ett behov av att gå utanför ramarna ibland, några mer än andra, men det finns såklart en utvecklingspotential här. Och ibland kommer tryggheten att sätts ur balans på olika sätt och då är det viktigt att man lärt sig att hantera sådana situationer med. Vi vet aldrig vad som väntar imorgon. Men en trygg plattform ska inte underskattas.

Vad kan vi göra för att minska stressen i våra liv?
- Att göra sig själv medveten är alltid första steget. Det är efter det vi kan göra någonting åt det. Man kan titta över sin dag och försöka hitta om det är någonting speciellt som stressar en. Sedan kan det vara bra att se vad man gör på kvällen som kan skapa stress. Har man svårt att sova och inte har en riktigt avslappnad sömn, då kan det vara en bra sak att se över. Det kan även vara idé att dricka den sista koppen kaffe redan 12.00.  Meditation är en sak att varmt rekommendera. Forskning visar att det ger mycket goda effekter. 20 minuter om dagen kan sänka kortisolet med 47%. Det är ganska otroligt. Om du känner dig väldigt stressad bör du också se över vad du tränar, så att det inte stjälper med än vad det hjälper. Att äta regelbundet är också en vinst så kroppen kan lita på dig. Vårda din kropp på ett ödmjukt sätt.

I början av kursen sades det att man inte skulle bli klokare, utan snarare mer förvirrade efter kursens gång. Men någonstans känner jag ändå att jag landat i det holistiska synsättet. Det gav mig ännu mera perspektiv på ordet balans. Och självklart fick det mig att ifrågasätta en hel del saker som jag gör. Så, förvirrad ja, men på ett positivt sätt. Det gav mig ändå ett inre lugn.

Det sista vi gjorde på kursen var att alla fick säga något om vad de tyckte var det bästa med kursen. Det blev en stund som jag tror många blev väldigt tagna av. Alla verkade ha kommit till många insikter hos sig själva och vi var nog alla berörda av den resa och utveckling vi genomgått dessa tre dagar. J.P hade bjudit in oss på en resa i ett holistiskt synsätt. När vi där tagit plats finns det nu inte längre någon återvändo. Det holistktiska perspektivet har än mer satt sin prägel på livet. På ett positivt sätt. Jag ser fram emot min framtid med detta förhållningssätt och det känns spännande och utmanande att använda sig av det som personlig tränare.

Ett riktigt härligt gäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar