torsdag 11 april 2013

Motstånd!

I måndags började miljötemat på skolan och även min satsning för mer miljömedvetenhet i vardagen. Så jag satte mig på cykeln på morgonen. Det kändes riktigt bra, om än lite jobbigt. Jag har nämligen uppförsbacke hela vägen till jobbet... På tisdagsmorgonen när det var dags att trampa iväg, gick det inte lika bra. Min cykel tål tydligen inte kylan och fungerar inte när den stått ute i minusgrader. Så motvilligt fick jag starta igång bilen och det kändes som allting rasade redan dag 2. På onsdagen hade jag glömt att ställa in cykeln i förrådet så det blev bilen även då. Men i morse var det dags igen. Cykeln hade stått i förrådet hela natten,så den var användbar. Idag åkte jag hem från jobbet nöjd och glad igen.

När jag cyklade hem idag slog mig tanken om motstånd. Det är så ofta vi möter det på olika sätt, speciellt i vår strävan mot hälsosamma vanor. Ibland är det oförutsedda saker, ibland handlar det om andra människor som på olika sätt försöker påverka oss och ibland påverkas vi av grupptryck. Ibland är det också vi själva som försätter oss i situationer vi vet kommer innebära mer motstånd.

Att påverka yttre omständigheter och andra människor är inte det enklaste och många gånger en omöjlighet. Men med det sistnämnda har vi ett val. Oftast vet vi innerst inne hur vi borde göra för att vissa saker ska bli av. Vi vet vilka våra fallgropar är. Te x när det gäller träning. Vet du med dig att du har svårt att komma iväg om du åker hem efter jobbet, åk då och träna direkt. Blir inte promenaden av om du inte gör den på morgonen, se till att göra den på morgonen. Du känner säkerligen till dina svaga sidor. Ta då vara på den informationen och använd den smart. Gå inte i fällorna med flit. Gör det inte svårare än vad det är. I början när man ska implementera en hälsosam vana är vi mer känsliga för motstånd. Därför gäller det att välja den enkla vägen till att börja med. Annars blir de vanor man önskar sällan bestående.

Tänk också på att ibland är det okej att strunta i det man tänkt eller borde göra. Men låt bara inte det bli en vana.

Mitt kära färdmedel :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar