tisdag 2 april 2013

Konsten att säga - NEJ tack!

Det är konstigt att när man sätter upp "förbud" för sig själv, blir det så mycket mer lockande. Jag syftar såklart på den sockerfria månaden som startade igår. Jag gick in i den med mycket motivation och viljestyrka, vilket faktiskt krävs. För igår krävdes förmågan att säga nej tack. Det är inte alltid enkelt, men berättar man bara vad man håller på med är det lättare för andra att köpa det. Därför är det viktigt att vara tydlig med det man gör och även med syftet. Det är alltid svårast att säga nej tack de första gångerna. Med tiden blir det en vana och därmed också enklare.

 Även godiset på COOP kändes mer lockande än någonsin igår. Jag brukar egentligen inte ha förbud just av anledningen att det känns som suget ökar, men ibland när man behöver lite skjuts på vägen kan det dock behövas. Men det är konstigt hur suget förändras och faktiskt förstärks till en början, trots att motivationen är hög. Det är som en slags test på:
- Hur mycket vill du det här?
Jag vet i alla fall att det brukar vara värst den första veckan, sen blir det lättare. Så det är bara att bita ihop och hålla ut. Det tar ungefär 60 dagar att ändra en vana, enligt studier.

"Formeln till förändring är när önskan om förändring är större än motståndet mot förändring" (Brad Sugar).

Trots att jag ofta tittar på innehållsförteckningen när jag köper mat, så gör det mig lika förvånad varje gång jag tittar efter just socker. Det är inproppat socker i allt nästan. Jag har ställt mig frågan:
- Kan jag äta något alls?
Jag som älskar tacos upptäckte igår att den första ingrediensen i tacokryddan är  druvsocker. Det som står först i innehållsförteckningen är det som produkten innehåller mest utav osv. Jag som älskar tacos med den kryddan. Det går förstås att göra egen krydda utan socker, det vet jag, men den blir inte riktigt lika god. Ibland är det jobbigt att öppna ögonen, MEN viktigt.

För att göra den sockerfri april enklare, väljer jag att se den som den utmaning det är, snarare än ett förbud. Utmaningar är lättare att ha motivation till och de kämpar jag hårdare för att klara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar