lördag 27 april 2013

Dag 2 - Holistic Lifestyle Coach

Andra dagen kom att handla mycket om kost. Kost är ett ämne som är väldigt förvirrande och ju mer man läser på desto mer förvirrad blir man. För går man till botten med allt, som J.P gör, då betyder det att allt egentligen i princip skulle kunna vara farligt. Som holistisk handlar det dock som alltid att ha en balans. Visst, det finns en hel del att rekommendera, att utesluta från våra kroppar. Vi behöver dock alltid veta vad vi kan ersätta det vi tar bort med. Annars är det risk att det inte blir någonting kvar. Några saker som fanns på "svarta listan" till det man ska byta ut var:
- Fluor
- Transfetter
- Teflonpannan
- Microvågsugn
- Aspartam (sötningsmedel)
- pastöriserad mjölk
- gluten
- Välj ekologiskt/organiskt
Vissa saker är såklart lättare att byta ut än andra. Gör de förändringar du kan och som känns rimliga i ditt liv.

J.P pratade om några nycklar att använda sig av när det gäller näring; rätt mängd, rätt balans och rätt upptagning. Genom att äta regelbundet lär vi kroppen att lita på oss. Kroppen vet att näring kommer in och kan därmed arbeta på rätt sätt. Den behöver inte lagra saker i onödan. Kroppen kommer tala om för oss när vi behöver vissa saker. För oss handlar det därför om att lära oss lyssna på signalerna och känna igen dem för att veta vad den behöver. Det är lättare för en hälsosam person att göra det. Men alla kan lära sig. Innan  man lärt sig det är det dock bra att äta var 3:e timma för att hela tiden fylla på och få kroppen att lita på att den kommer få vad den behöver.

Vi pratade också om varför vi får ont i kroppen och aspekten att det på olika sätt beror på en obalans i våra liv. Vi gick igenom våra 7 chakran och pratade om hur obalanser kan skapas där. Därefter gick vi igenom några Zone-övningar, vilka kan hjälpa till att lösa upp energi, för att återfå balans. Zone-övningar är lugna rörelser där man fokuserar på ett chakra i taget, andas lugnt och fokuserar. Man tar med sig medvetenheten och har en intention med varje övning. Dessa är någonting jag ska försöka ta med mig i vardagen.

Dag två avslutades med en massa reflektioner på hotellrummet. Mycket insikter hade infunnit sig i både mig och min systers liv. Detta på ett positivt sätt. Vi kände båda hur medvetenheten av oss själva hade ökat och av oss själva hade ökat och vi hade fått flera tips på hur man kan få fram mycket om sig själv. Första dagen hade vi bland annat fått skriva upp vår relation till mat. När jag hade skrivit klart ringade jag på eget bevåg in de nyckelord jag hittade. Det var väldigt spännande. För det jag upptäckte var att dessa ord som jag skrev ner går i samklang med saker som för mig är viktigt i övriga livet också. Gör gärna detta med dig själv. Kanske får du syn på någonting. Det fick jag!


J.P Sears

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar