onsdag 10 april 2013

Morgonenergi!

Att få en kickstart på dagen är det bästa jag vet. Jag har provat flera olika saker att göra innan frukost, men det absolut bästa är morgonpromenader. 5 dagar i veckan försöker jag få till det. När jag inte gör det känns det som jag saknar någonting. För många kanske detta låter som tortyr, att gå upp 5.30 frivilligt för att ta en promenad. Men för mig är det en njutning och viktigt. Frisk luft och rörelse, sedan är dagen räddad, vad som än händer. Precis som det är lätt att skaffa sig osunda vanor är det också möjligt att skaffa sig hälsosamma vanor. Och de är precis lika beroendeframkallande som de osunda.

Fundera på vad du skulle vilja ha för sund vana och försök plocka in den i ditt liv. Kan du byta ut en osund vana mot en nyttigare på något sätt? Det kan vara att cykla eller gå till jobbet, ta en omväg till jobbet, börja träna någonting, baka ditt egna bröd, sluta dricka läsk, ta en halvtimmes promenad varje dag mm. Kom ihåg att rörelse och sunda vanor GER energi. De gör oss levande.

Naturen och omgivningen visar sin bästa sida på morgonen. Mötte 3 rådjur som sprang, bara 2 meter framför mig. Sedan såg jag dessa vackra svanar, medans solen sakta visade sig. Det påminde mig om att ta vara på de ögonblick som ges.
En av mina energifrukostar: havregrynsgröt, bär och mjölk, 2 ägg.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Så bra att jag har hittat till din blogg! Jag kommer att följa dig och ta till mig alla tips du ger. Tack!

    SvaraRadera