söndag 7 april 2013

Världshälsodagen - ta ett steg i rätt riktning!

Min goda laxsallad

Idag är det en lite speciell dag. Det är nämligen Världshälsodagen. Detta är en perfekt dag att fundera på om det finns någonting som man kan förändra i sin livsstil. Du behöver inte vända upp och ner på hela ditt liv, men du kanske kan göra någonting för att göra dig mer hälsosam. Sen är det så att ju mer du gör och kämpar för att få en hälsosam livsstil, desto mer får du tillbaka. Men ta ett steg i taget och låt det andra komma till dig när du är redo att ta emot det. Arbeta dig hela tiden framåt, till att bli hälsosammare. För som J.P Sears  (holistic lifestyle coach) säger:
- Det går inte att vara hälsosam per automatik, man behöver anstränga sig och göra medvetna val, varje dag.

Imorgon börjar jag att arbeta igen, efter 10 dagars välbehövlig och givande ledighet. På skolan där jag arbetar kommer vi nu efter ledigheten att starta igång ett miljötema. Det har fått mig att fundera lite i banorna kring miljö och vad jag kan göra för att visa mer miljömedvetenhet.

Genom att ha ett miljötänk värnar vi också i allra högsta grad om hälsan, vår egna men även andras. Miljö och hälsa går på många sätt hand i hand. Så för mig blir nu miljötemat en spark i ändan. Detta är vad jag ganska enkelt kan förändra i min vardag för att visa mer miljömedveten:

1. Cykla till jobbet och träningen.
2. Vara noggrannare med soppsorteringen.
3. Skära ner på badandet.
4. Vara mer medveten om hur jag använder vatten.
5. Bli ännu bättre på att välja ekologiska alternativ när jag handlar.

Det är en bra start för mig. Sedan får vi se om det händer fler saker på vägen. Vad kan du göra för miljön, din egen och andras hälsa? Gör en egna lista. Vi har alla olika styrkor och svagheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar